hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه سلامت مردان

زنجان| ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه سلامت مردان

مصرف دخانیات در بین مردان زنجانی بالاست و همین امر سلامت آن‌ها را تحت شعاع قرار داده است؛ از سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی مردان کمتر به‌سلامت خود اهمیت می‌دهند که همین امر می‌تواند در درازمدت مشکل‌ساز شود.به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، عمده درگیری‌های سلامت مردان در بررسی‌های اخیر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است، زیرا از هر پنج مرگ ‏مربوط به خشونت، چهار مورد مربوط به آقایان است و درباره حوادث مربوط به جنگ نیز 9 مورد از 10 مورد در آقایان اتفاق می‌افتد. ‏سید حامد برکاتی به این موضوع اشاره داشت که اولویت‌های 6 گانه‌ای برای سلامت مردان تعریف‌شده که سه مورد منجر به مرگ مردان و سه مورد منجر به میر (بیماری و ناتوانی) ‏می‌شود که اولویت‌های قلبی و عروقی همراه با ریسک فاکتورها (عوامل خطر)، حوادث و سرطان‌ها موجب مرگ می‌شوند.

مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان دراین‌ارتباط گفت: متأسفانه اغلب مردان به‌سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی‌کنند، آن‌ها فکر می‌کنند که اگر نقش اجتماعی آن‌ها زنده و پویا است از سلامت کامل برخوردارند.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند و اغلب ارجاعات آن‌ها به پزشک نیز به علت بیماری‌های جدی بوده درحالی‌که لازم است، حتی باوجود احساس سلامت، برنامه‌ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند.

او اضافه کرد: یکی از شاخص‌های مهم سلامت در دنیا سن امید به زندگی است که این شاخص در مردان که بیشتر از نیمی از جمعیت کشورمان را به خود اختصاص داده، از زنان کمتر است.

این مسئول ادامه داد: از طرفی میزان مرگ‌ومیر در مردان بیشتر از زنان است، چراکه این قشر بیش از زنان در معرض آسیب‌های شغلی، اجتماعی، حوادث ترافیکی و سوانح هستند و طبق آمار موجود حوادث ترافیکی پنج برابر و سقوط 3 برابر بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد.

به گفته این مسئول، مصرف سیگار و وابستگی به مواد مخدر در مردان بیشتر بوده و ازنظر محیطی مردان استرس کاری بیشتری را تحمل کرده و در معرض ضربات جسمی بیشتری هستند و علاوه بر آن، عادات غذایی نامناسب‌تری دارند.

صائینی افزود: مردان در معرض آلودگی بوده و نیز وابستگی بیشتری به مواد دخانی دارند و می‌توان شیوع بیشتر بعضی از اختلالات را به این موارد نسبت داد و بر همین اساس نیز راه‌های پیشگیری و کاهش خطر را باید مدنظر داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: عوارض سبک زندگی بی‌تحرک، شامل اضافه‌وزن و چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی ازجمله حملات قلبی، بیماری پرفشاری خون، افزایش کلسترول خون، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، بعضی انواع سرطان‌ها ازجمله روده بزرگ، پوکی استخوان افزایش افسردگی و اضطراب، دردها و مشکلات عضلانی اسکلتی مردان را بیش از گذشته تهدید می‌کند.

مردان زنجانی مصرف دخانیات بالا در کشور دارند

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز ادامه داد: با توجه به آخرین تحقیقات انجام‌گرفته (استپس) در سال 95، میزان سابقه مصرف دخانیات در مردان زنجانی 39 درصد اعلام‌شده که این رقم در سطح کشور 36 درصد بوده که روند بالایی را نشان می‌دهد. دکتر داود رحمانی افزود: در شاخص فعالیت فیزیکی نیز این رقم در بین مردان این استان 38 درصد که در سطح کشور 46 درصد بوده و میزان فشارخون این قشر نیز از وضعیت بهتری برخوردار بوده که این آمار 19 به 26 درصد اعلام‌شده است. او اظهار داشت: همین تحقیقات نشان می‌دهد که میزان بیماری دیابت در مردان زنجانی 6 درصد که این رقم در کشور 11 درصد و در شاخص اضافه‌وزن و چاقی این جنس نیز وضعیت 53 درصد به 57 درصد بوده است. این مسئول ادامه داد: سابقه مصرف سیگار در مردان این استان با کشور نیز بسیار نزدیک است به‌طوری‌که این رقم 19 به نسبت 20 درصد کشوری اعلام شد که کاهش این مسئله نیز به فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی کافی دارد. او اضافه کرد: همین بررسی‌ها نشان می‌دهد مردان زنجانی در زمینه شاخص استفاده از کلاه ایمنی در سطح کشور وضعیت خوبی داشته به‌طوری‌که این رقم در استان 33 درصد و در کشوری این رقم 22 درصد است. رحمانی افزود: بر این اساس مردان این استان در زمینه استفاده از کمربند ایمنی نیز وضعیت خوبی داشته و این رقم 89 به 78 درصد در سطح کشور بوده است. این مسئول ادامه داد: حدود 50 درصد از جمعیت کشور را مردان تشکیل می‌دهند و با توجه به موارد و بیماری‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد، این گروه را نیز گرفتار کرده است. رحمانی افزود: با توجه به شرایط کنونی مردان کمتر به‌سلامت خود اهمیت می‌دهند و در این راستا بانوان می‌توانند مردان را برای پیگیری سلامتی‌شان ترغیب کنند. او یادآوری کرد: بر این اساس آمار مردانی که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده‌اند بیشتر با ترغیب و پیگیری بانوان بوده و گسترش این مسئله می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشداین مسئول خاطرنشان کرد: تمامی افراد با مراجعه حضوری به پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت محل سکونت خود می‌توانند از خدمات رایگان اپراین ازجمله آزمایش قند و چربی خون و همچنین غربالگری سرطان‌ها بهره‌مند شوند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد